Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Hoe lang duurt het voor TMC wordt ontvangen?
jouwNavigon > ALLERLEI > De diepte in
Pagina's: 1, 2
wordt
Ik heb me een maand geleden een NAVIGON 3310 MAX aangeschaft bij Vandenborre.
Soms duurt het een uur vooraleer hij iets ontvangt van TMC informatie.
De ontvangst is even slecht als ik mijn GPS in de tuin laat liggen, in open lucht dus.

Volgens de verkoper van Vandenborre is dat allemaal normaal: "In minder dan 20 minuten kun je geen TMC info binnen krijgen". Navigon heeft mij mijn GPS teruggegeven "na onderzoek en upgrade" van het toestel. Ik weet niet wat ze onderzocht of upgraded hebben, maar er is niets veranderd. De ontvangst blijft even slecht.

Ik heb dan een activatiecode voor TMC aangevraagd, op aanraden van die verkoper (9.99 ¤) maar het resultaat blijft hetzelfde. De verkoper

Ik vraag mij af hoelang het normaal duurt vooraleer er TMC info binnenkomt.

Ik zie wel dat hij alle radiostations scant en ogenblikkelijk vindt, maar desondanks blijft het TMC symbooltje rood (= geen ontvangst)
Wiljol
Geen hoge gebouwen in de omgeving ?
En de ( originele ) snoer gebruikt MET stroomvoorziening ????
Hoe is het ontvangst van de radio zenders via de autoradio ?
Daarmee bedoel ik , woon je "In the middle of noware" of midden in een propvolle stad ?
wordt
QUOTE(Wiljol @ 6-07-2010, 20:05) Naar orgineel
Geen hoge gebouwen in de omgeving ?
En de ( originele ) snoer gebruikt MET stroomvoorziening ????
Hoe is het ontvangst van de radio zenders via de autoradio ?
Daarmee bedoel ik , woon je "In the middle of noware" of midden in een propvolle stad ?

Alleen laagbouw in de omgeving.
Ik gebruik het originele snoer met of zonder stroomvoorziening, dit blijft gelijk.
De ontvangst van de radiozenders via de autoradio is perfect.
Ik test dit niet alleen thuis, maar op weg van en naar het werk (zo'n 100 km of meer dan een uur ver).
Na een half uur krijg ik dan soms wat informatie binnen, maar een kwartiertje later ben ik de ontvangst dan even snel weer kwijt. Een collega van mij zegt dat hij onmiddellijk info binnenhaalt met zijn oude navigon GPS.
Vandaag haalde hij 78 berichten binnen, uitzonderlijk veel. Meestal is dit gewoon niets of een berichtje of 10 vooraleer hij terug uitvalt.
Wiljol
De stroomvoorziening is nodig om de TMC te activeren .
Zonder stroom geen ontvangst !

En als je een zender vastzet ?
Eentje waarvan je weet dat ze verkeersinfo meezenden.
Wat gebeurd er dan?
Nook
Ook bij mij duurt het soms wel een half uur voordat er wat ontvangen wordt.

Dat is dan ook de rede dat ik mijn 6310 heb voorzien van de Live module update.

Wat overigens ook niet zonder slag of stoot ging.

Ik kreeg telkens een unzip error.

Maar nu zit het erop. Net voor de grote uittocht naar Italië a.s. zaterdag.

Als ik dit had geweten had ik direct de 6350 gekocht.

Een stuk minder ergernis en een besparing van ¤50,00.

wordt
QUOTE(Wiljol @ 6-07-2010, 21:33) Naar orgineel
De stroomvoorziening is nodig om de TMC te activeren .
Zonder stroom geen ontvangst !

En als je een zender vastzet ?
Eentje waarvan je weet dat ze verkeersinfo meezenden.
Wat gebeurd er dan?

Zonder stroom heb ik na een half uur bijvoorbeeld wel ontvangst en komen er een paar berichten binnen, net zoals ik met stroom heb.
"Zender vastzetten": dit heb ik ook al geprobeerd, met zelfde resultaat. Maar dit is geen oplossing voor een lange trip door verschillende landen (vb via Nederland, Vlaanderen, Walonië en Luxemburg naar Frankrijk)
Wiljol
Dat van de zender vastzetten was enkel maar om te controleren of dat je TMC berichten op jouw scherm komen.
Gebruik je wel de originele laadkabel met ingebouwde TMC ontvanger of gebruik je een andere USB kabel.

Andere vraag : Heeft jouw auto een WARMTEWERENDE voorruit?
Het is tenslotte "een kooi van Faraday", dus ook signalen komen slecht binnen.
Met de hele handel aangesloten en wel ( dus met stroom op de 3310MAX ) deze net buiten de auto plaatsen, helpt dat?

Zo ja, dan is er een optie van een koppelstuk tussen 3310MAX /radio/ radioantenne.

http://www.ge-tectronic.de/onlineshop/prod...n--becker-.html

Dan komt het signaal via jouw auto antenne binnen ipv de (laag) in de auto zittende TMC ontvanger( die bobbel in het snoer).

Zo nee , weet ik het ook niet meer .
Tankliner
QUOTE(wordt @ 7-07-2010, 08:10) Naar orgineel
Zonder stroom heb ik na een half uur bijvoorbeeld wel ontvangst en komen er een paar berichten binnen, net zoals ik met stroom heb.

Dan ben jij een gelukkig mens,met een dito apparaat.
Echter je kabel is wel degelijk nodig voor een goed ontvangst van TMC berichten.
Zie het als je antenne van je radio.
Geen antenne aan je autoradio,geen radio 1 muziek uit het geval.
Zo is je laadkabel en combinatie van een antennekabel,en een laadkabel ineen.
Bestaat je kabel uit enkel 1 draad tot halverweg,dan wordt ie dubbel?
Ja,vanaf daar wordt de verdikking de antenne.
Je TMC ontvanger is namelijk gewoon een RDS ontvangertje,die en antenne nodig is.
Mocht je bij De Bilt rijden,dan kan het zijn dat je effe zonder kan.
Maar regulier is dat niet.

En vandaag duurde het wel 5 uren voordat je een melding kreeg.
Ik heb tussen Antwerpen en Groningen, GEEN file gehad.
Een TMC ontvanger geft geen garantie op meldingen.

En dan nog een belangrijk feit.
Men zegt, "ik krijg geen meldingen binnen".

Het zit namelijk nog een beetje anders.
Je kijgt ze wel binnen,maar je ziet ze niet.
Waarom niet?
Omdat ze dan niet op jou route zitten.
Je krijgt enkel de meldingen te zien,die op jou route zitten.
En zit een een file op je route,dan is het vakje grijs,wanneer dit verder dan 100 km verwijderd is.
Beneden 100 km,geeft ie aan,hoeveel het is,en bendenen de 50 km ,wordt dit vakje rood.

Goede reis.
Wiljol
Dan ben jij een gelukkig mens,met een dito apparaat.

Moet wel zeggen dat ik in Tolkamer ook de Duitse zenders met een "gewone"USB binnen kreeg.
Dit wel met mijn vorige toestellen.
Maar die zendmast staan op zo'n zes kilometer hemelsbreed van Tolkamer af !
En dan praat ik wel over de veel krachtigere Duitse zenders .
wordt
Ik denk dat ik gewoon ALTIJD een hele slechte ontvangst heb met mijn 3310.
Ik rijd in de hitte van de laatste dagen zelfs steeds met mijn ruiten open. TMC wordt niet tegengehouden door een warmtewerende voorruit in tegenstelling tot GPS signalen. Het zijn immers radio signalen.
Het tussenstuk http://www.ge-tectronic.de/onlineshop/prod...n--becker-.html is geen optie, want ik heb een bedrijfswagen, dus geen eigen wagen waar ik kan aan prutsen; volgens dat ik zie moet je de autoradio dan permanent verbinden met je adapter.
Tankliner
QUOTE(wordt @ 8-07-2010, 17:19) Naar orgineel
Ik denk dat ik gewoon ALTIJD een hele slechte ontvangst heb met mijn 3310.
Ik rijd in de hitte van de laatste dagen zelfs steeds met mijn ruiten open. TMC wordt niet tegengehouden door een warmtewerende voorruit in tegenstelling tot GPS signalen. Het zijn immers radio signalen.
Het tussenstuk http://www.ge-tectronic.de/onlineshop/prod...n--becker-.html is geen optie, want ik heb een bedrijfswagen, dus geen eigen wagen waar ik kan aan prutsen; volgens dat ik zie moet je de autoradio dan permanent verbinden met je adapter.

Jou link doet het niet.

Ik zou dat ook niet doen.
Wat je nog eens kunt overwegn,is een nieuwe laadkabel te kopen,die bij je device past.
er kan wel eens een breuk of een pennetjer niet goed gesoldeerd zijn.
Als dan de antenne er niet aan zit,ehb je ook geen tot slecht ontvangst.
Een laadkabel/TMC kabel zijn de minste kosten.
wordt
QUOTE(Tankliner @ 8-07-2010, 20:25) Naar orgineel
Jou link doet het niet.

Ik zou dat ook niet doen.
Wat je nog eens kunt overwegn,is een nieuwe laadkabel te kopen,die bij je device past.
er kan wel eens een breuk of een pennetjer niet goed gesoldeerd zijn.
Als dan de antenne er niet aan zit,ehb je ook geen tot slecht ontvangst.
Een laadkabel/TMC kabel zijn de minste kosten.

Toestel is nog in garantie, dus ik zal proberen die laadkabel te laten vervangen...

Eigenlijk heeft er nog niemand geantwoord op mijn oorspronkelijke vraag, "Hoe lang duurt het voor TMC wordt ontvangen?" Een paar seconden, 2 minuten, ... ?

De verkoper in de winkel zei "minstens 20 minuten is normaal", wat ik niet kan geloven.
Morgen ga ik nog eens terug moeilijk doen bij de man.
Hensepens
QUOTE(wordt @ 8-07-2010, 22:34) Naar orgineel

Toestel is nog in garantie, dus ik zal proberen die laadkabel te laten vervangen...

Eigenlijk heeft er nog niemand geantwoord op mijn oorspronkelijke vraag, "Hoe lang duurt het voor TMC wordt ontvangen?" Een paar seconden, 2 minuten, ... ?

De verkoper in de winkel zei "minstens 20 minuten is normaal", wat ik niet kan geloven.
Morgen ga ik nog eens terug moeilijk doen bij de man.

Ik riij zelf met een PND van en ander merk (TT), daar heb ik over het algemeen binnen 2-3 minuten wel een TMC signaal. Bij TT zie je dat aan een groen bolletje. Zijn er geen files dan blijft de filebalk vanzelfsprekend leeg.
Hoe dit bij Navignon werkt weet ik niet.

Waarom het bij een Navignon 20 minuten duurt? Dat lijkt mij stug en zou voor mij een waardeloze optie zijn. Wanneer ik thuis weg rij wil ik wel binnen een aantal minuten weten wat de status is. Anders heb je er niks aan.

Wiljol
Dit kan ik ook niet meer zeggen , ik heb LIVE !
Bij mijn vorige Navigon's duurde het zo tussen de vijf tot acht minuten voor er berichten doorkwamen.
En dan nog enkel de sterke Duitse berichten ! sorry.gif
Wiljol
Dit kan ik ook niet meer zeggen , ik heb LIVE !
Bij mijn vorige Navigon's duurde het zo tussen de vijf tot acht minuten voor er berichten doorkwamen.
En dan nog enkel de sterke Duitse berichten ! sorry.gif
Tankliner
QUOTE(Hensepens @ 8-07-2010, 22:46) Naar orgineel
Waarom het bij een Navignon 20 minuten duurt? Dat lijkt mij stug en zou voor mij een waardeloze optie zijn. Wanneer ik thuis weg rij wil ik wel binnen een aantal minuten weten wat de status is. Anders heb je er niks aan.

En bij een TomTom met TMC krijg je wel TMC berichten.
Nou breng me niet aan het lachen.
Als er iets bij TomTom waardeloos is,is het wel hun TMC.
Files die er niet staan,en die er wel staan,geeft die niet aan.
Ook wel logisch bij TomTom.
Heeft geen prioriteit,want er wordt geen moer aan verdiend.
HDtraffic,en nu Live ,is het devies.
Dat brengt geld in het laadje,en daar is het om te doen.

En voor de threadstarter.
Ik zou maar eens goed dit draadje nog eens lezen.
Het is namelijk niet te zggen,hoe lang het duurt.
Het is afhankelijk van diverse factoren.
Ik schreef al eerder,dat er een file moet staan,en wel op je traject.
Of er is een mobile flitsere actief op je route.
En de tijd van de dag,speelt ook een rol.
Maar staat er een file,dan krijg je redelijk snel(binnen een minuut),het bericht binnen.
Ik reset mijn toestel af en toe,omdat er dan verkeersberichten in staan,die al ouder dan een paar uren zijn.
Dan reset ik ehm even,en dan start ie overnieuw op,en komt weer automatisch in zijn laatste route terug.
Dan duurt het minder dan een minuut voor ik alle meldingen weer terug heb die op mijn route staan.
Maar nogmaals,en is geen tijd aan te geven hoelang het duren mag,of duren moet.

Maar loop je instellingen maar eens na,wat betreft TMC.
Staat ie niet op een vaste zender,of op een vaste frequentie?
Heb je een goede kabel,die uit 2 delen bestaat?Is visueel zichtbaar en voelbaar.
Voor TMC en TMC Premium moet je bij Navigon of Medion zijn.
Niet bij TomTom,heeft niet hun prioriteit,en het stelt geen moer voor.

Hensepens
QUOTE(Tankliner @ 8-07-2010, 23:17) Naar orgineel
En bij een TomTom met TMC krijg je wel TMC berichten.
Nou breng me niet aan het lachen.
Als er iets bij TomTom waardeloos is,is het wel hun TMC.
Files die er niet staan,en die er wel staan,geeft die niet aan.
Ook wel logisch bij TomTom.
Heeft geen prioriteit,want er wordt geen moer aan verdiend.
HDtraffic,en nu Live ,is het devies.
Dat brengt geld in het laadje,en daar is het om te doen.

Voor TMC en TMC Premium moet je bij Navigon of Medion zijn.
Niet bij TomTom,heeft niet hun prioriteit,en het stelt geen moer voor.

Waarom zo vijandig? En even je huiswerk beter doen. De TMC berichten van Tomtom zijn hetzelfde als bij Navignon. TT en Navignon gebruiken dezelfde bron. Namelijk de radiozenders die het signaal in Nederland uitzenden. Dus ook de kwaliteit van TMC op Navignon is hetzelfde als bij TT. Hoogstens dat het scheelt op welk radiostation je afstemt vwb. de kwaliteit. Zo geeft het ene radiostation ook waarschuwingen voor flitsers mee en andere niet.

Hoogstens dat je bij Navignon kunt kiezen voor TMC-PRO en bij TT niet.

Het item ging erom hoe lang het duur voordat je een fix hebt met een radiostation die TMC uitzend. Bij mij dus gemiddeld 2-3 minuten.

Wat wellicht wel mee kan spelen is dat de radiozenders de informatie niet continue verversen maar in intervallen. Wanneer je net een fix hebt op een radiozender die net daarvoor zijn berichten heeft ververst, heb je wel een TMC signaal, maar moet je wachten op de eerstvolgende refreshronde. Misschien dat dit bij TMC-pro anders ligt.

Maar wanneer we toch bezig zijn. Je toestel resetten om je TMC berichten kwijt te raken? Er zijn merken die dat niet nodig hebben. wink.gif
Hans van Espel
Mijn ervaring met mijn 3310 MAX Europe 40 zijn inderdaad dat je op je route gewoon snel je TMC mededelingen krijgt. Dat wil zeggen binnen het half uur. Sneller verschijnen ze ook zelden op je rds. Maar ik zit gelukkig te weinig in de spits om dat dagelijks te verifieren dirol.gif
Tankliner
QUOTE(Hensepens @ 8-07-2010, 23:41) Naar orgineel
Waarom zo vijandig? En even je huiswerk beter doen. De TMC berichten van Tomtom zijn hetzelfde als bij Navignon. TT en Navignon gebruiken dezelfde bron. Namelijk de radiozenders die het signaal in Nederland uitzenden. Dus ook de kwaliteit van TMC op Navignon is hetzelfde als bij TT. Hoogstens dat het scheelt op welk radiostation je afstemt vwb. de kwaliteit. Zo geeft het ene radiostation ook waarschuwingen voor flitsers mee en andere niet.

Het heeft niets met vijandigheid te maken,en mijn huiswerk doe ik al jaren.
Mijn eravring met TMC is al net zo lang,als dat er navigatie bestaat.
TMC op een VDO was goed,alleen waren het zeer dure toestellen.
Toen kwam Engin(Navigon kloon) op en iPAC of een Pocket Loox600 met een GNS 9810 wired GPS antenne met TMC aansluiting.
Dit toestel was beduidend goedkoper,maar koste destijds ook nog en slordige 1000 euro.
Dergelijke dingen hebben hebben altijd goed gefunctioneerd.
Toen kwam ook TomTom op den duur met TMC.
Maar TomTom had iets anders op het oog,en stak in principe geen geld meer in dat verhaaltje,want het bracht geen hol op.

Navigon en TomTom gebruiken dezelfde bron,dat klopt(het merk dat jij beschrijft,ken ik trouwens niet)
Maar je hebt meer dan een bron.
Je hebt ook nog een ontvanger.
En als die ontvanger niet deugt,zoals bij TomTom,-ze hebben niet voor niets een nieuwe laten maken-,dan kom je niet ver met TMC op een TomTom.
En om even je gehuegen op te frissen.
Tot en met TomTom Navigator 5 op een PDA,-andere mogelijkheden had TomTom toen nog niet-,was er in geen velden of wegen een TomTom systeem met TMC te verkrijgen,laat staan aanwezig op deze planeet.
Navigon was toen al lang en breed uitgerust met TMC.
Engin 1,Miomap1,MN1, allemaal Navigon klonen,waren toen al voorzien van TMC ontvangst.

Als jij dus even je huiswerk had gemaakt,dan had je een andere reactie geplaatst,en had je iets meer afgeweten van Navignon.
een mens kan zich vergissen,maar als je tot 3 keer de naam fout schrijft,heb je geen kaas gegeten van Navigon,of is er maar 1 op deze aarde die goed,hoe slecht ie het ook doet.
En dat is dan natuurlijk TomTom.
TomTommers kunnen geen vergelijking verdragen met Navigon.
Ze mogen echter wel graag de draak steken met Navigon,al weten ze nog niet welke naam het beestje heeft.
Gelukkig heeft Harold Goddijn een leuke naam bedacht voor zijn speeltje,die goed in de mond ligt,en nergens op slaat,maar marketing technisch,top is.TomTom is de naam.
Dus Hensepens,over huiswerk gesproken.
In bovenstaande link heb je genoeg om te zoeken naar minder vijandige mogelijkheden. nea.gif
wordt
QUOTE(Hans van Espel @ 9-07-2010, 01:27) Naar orgineel
Mijn ervaring met mijn 3310 MAX Europe 40 zijn inderdaad dat je op je route gewoon snel je TMC mededelingen krijgt. Dat wil zeggen binnen het half uur. Sneller verschijnen ze ook zelden op je rds. Maar ik zit gelukkig te weinig in de spits om dat dagelijks te verifiëren dirol.gif

"Binnen een half uur" vind ik niet bepaald snel. Ik doe er ongeveer een 70-tal minuten over om op mijn werk te geraken en ik kan daar langs 2 kanten naar toe rijden. Afhankelijk van de files/ongevallen/wegwerkzaamheden kies ik voor één van beide routes. Als ik na een half uur zie dat één van beide routes dichtzit, dan sta ik er ondertussen wel al aan te schuiven.

Als ik dan na bijvoorbeeld een half uur een hoop TMC-info binnen krijg, zie ik 10 minuutjes later terug de TMC ontvangst wegvallen voor de rest van de rit. Ik ga nu terug naar de winkel en als ik hem terugkrijg, post ik hier wel mijn bevindingen...
Tankliner
QUOTE(Hensepens @ 8-07-2010, 23:41) Naar orgineel
Maar wanneer we toch bezig zijn. Je toestel resetten om je TMC berichten kwijt te raken? Er zijn merken die dat niet nodig hebben. wink.gif

Volledig mee eens,maar die hebben dat ook niets om je weer te geven.
Denk aan een merk,dat 6 letters heeft,waarin 3 letters 2 keer voorkomen.
Gelukkig heb verstand van dergelijke dingen,en ook nog ervaring met het merk.

En het is mijn keuze hoe ik bepaal of wat ik doe.
Als ik terug kom in mijn voertuig(truck met oplegger),en ik denk,staat het er nog,dan ga ik even resetten,want dan is alles eruit.Dit is een snel systeem of de data nog up tot date is.
Dan start het systeem weer op, - hoef niet eens de route of bestemming weer in te toetsen- ,en gaat het systeem weer gewoon verder.
Het pakt dus de hele mikmak gewoon weer op.
Dat dat merk van jou dat ook?
Nee? Nee dat doet TomTom niet.
Dan kun je van voren af aan beginnen.

En mijn actie heeft niets te maken met Navigon,maar met mijn eigen zaken.
Geen Navigon medewerker zegt je zoiets.
De ervaring leert gewoon,dat het zo sneller gaat.
Op die manier kun je testen of het nog klopt.

Maar ja,een TomTonm fanaat ziet dit als een tekortkoming,en trapt gelijk al het andere de bodem in.
Er niets zo goed als een TomTom,al ligt de halve tijd ook de server van LiVE of de HDtraffic eruit.
Dan nog is TomTom de beste die er bestaat.
Veel geluk met je speeltje,en als je nog eens met een Navigon gaat werken,dan weet je dan ook het verschil.
Ik kan het zeggen,want ik heb ervaring met tal van merken,waaronder ook TomTom.
(VDO(inbouw)-VDO PNserie-Engin-Mio-iGO-TomTom-Navigon-MyGuide-Cosmic)
Hensepens
QUOTE(Tankliner @ 9-07-2010, 11:03) Naar orgineel

En het is mijn keuze hoe ik bepaal of wat ik doe.
Als ik terug kom in mijn voertuig(truck met oplegger),en ik denk,staat het er nog,dan ga ik even resetten,want dan is alles eruit.Dit is een snel systeem of de data nog up tot date is.
Dan start het systeem weer op, - hoef niet eens de route of bestemming weer in te toetsen- ,en gaat het systeem weer gewoon verder.
Het pakt dus de hele mikmak gewoon weer op.
Dat dat merk van jou dat ook?
Nee? Nee dat doet TomTom niet.
Dan kun je van voren af aan beginnen.

En mijn actie heeft niets te maken met Navigon,maar met mijn eigen zaken.
Geen Navigon medewerker zegt je zoiets.
De ervaring leert gewoon,dat het zo sneller gaat.
Op die manier kun je testen of het nog klopt.

Maar ja,een TomTonm fanaat ziet dit als een tekortkoming,en trapt gelijk al het andere de bodem in.
Er niets zo goed als een TomTom,al ligt de halve tijd ook de server van LiVE of de HDtraffic eruit.
Dan nog is TomTom de beste die er bestaat.
Veel geluk met je speeltje,en als je nog eens met een Navigon gaat werken,dan weet je dan ook het verschil.
Ik kan het zeggen,want ik heb ervaring met tal van merken,waaronder ook TomTom.
(VDO(inbouw)-VDO PNserie-Engin-Mio-iGO-TomTom-Navigon-MyGuide-Cosmic)

Gut gut. Wat zit het hoog. Mijn allereerste antwoord op de vraag "Hoe snel heb jij TMC ontvangst" was 2-3 minuten. That's all.

Jammer dat jij hierdoor aanleiding ziet een welles-nietes discussie te starten over Navignon en TomTom. Succes. Maar dan verder zonder mij.

Ja, ik vind Tomtom een goede PND. Net zoals jij Navignon goed vindt. En als je mijn reacties leest lees je nergens denigrerende opmerkingen over Navignon.

Nu gewoon weer on topic?
Tankliner
QUOTE(Hensepens @ 9-07-2010, 18:27) Naar orgineel
Gut gut. Wat zit het hoog. Mijn allereerste antwoord op de vraag "Hoe snel heb jij TMC ontvangst" was 2-3 minuten. That's all.

Jammer dat jij hierdoor aanleiding ziet een welles-nietes discussie te starten over Navignon en TomTom. Succes. Maar dan verder zonder mij.

Ja, ik vind Tomtom een goede PND. Net zoals jij Navignon goed vindt. En als je mijn reacties leest lees je nergens denigrerende opmerkingen over Navignon.

Nu gewoon weer on topic?

Ik denk dat jij de aanleiding was.

Je begint met "waarom zo vijandig".
Nu moet je de zaak niet bij een ander leggen?

En schijnbaar kun of wil je nog steeds niet Navigon als Navigon schrijven.

Ik schrijf trouwens nergens denigrerende dingen over TomTom.
Ik geef de ervaring weer,die ik met diverse TomToms heb gehad.

Een leuke anekdote wil ik je niet onthouden.

In 2003 was ik bij de Office Center in Groningen.
Hadden een aanbod voor een Loox met Engin.
Ding opgehaald,en een week geprobeerd.
Na 1 week terug gebarcht,omdat ik het totaal niets vond.
Kreeg een TomTom met een iPAc mee.
Daarop stond TTN1.
Nou dat ding had ie al na 3 dagen terug.
Heb gelijk gevraagd of ie die Loox met Engin nog had.
Ja was het antwoord.
Vanaf toen eigenlijk Engin gehad met daarna Navigon.

Later nog eens een aanbieding gekocht.
Was een Acer N35 met TomTom3 erop.
Daarop heb ik nog TTN5 Europa gehad.

En mijn recentste ervaring met TomTom,was een XL IQ met TMC.
Toestel heb ik niet meer,want TomTom en TMC,dat is en dat wordt niks.

Voor TMC moet je bij 2 anderen zijn.
Navigon,voor jou Navignon uit Avignon waarschijnlijk, yahoo.gif ,en bij Medion.
Dat zijn de toestellen met TMC.
En in het verleden kon je ook nog met de PN versies van VDO Dayton goed uit de voeten.
Maar TomTom met TMC,is net zo goed als vissen zonder haakje.
Je vangt toch altijd bot.

Maar een vraag aan jou.
Als je dan toch zo graag wilt weten wat TMC met een Navigon is,en kunnen vergelijken tussen toestellen,waarom schaf je je niet een aan via MP.
Kun je zelf een oordeel vellen over datgene wat je nu steeds zit bestrijden,zonder enige kennis.
Is dat niet DomDom?
Hensepens
Laat maar. Wanneer je niet in de gaten hebt dat TMC op een Tomtom (of willekeurig ander merk) hetzelfde is als op een Navigon (excuus voor de tikfout in mijn eerdere berichten ) houdt het op. Wanneer jij denkt dat Tomtom een ander signaal gebruikt, veel plezier met die gedachte.

Ik stap uit deze discussie.
Tankliner
QUOTE(Hensepens @ 9-07-2010, 21:14) Naar orgineel
Laat maar. Wanneer je niet in de gaten hebt dat TMC op een Tomtom (of willekeurig ander merk) hetzelfde is als op een Navigon (excuus voor de tikfout in mijn eerdere berichten ) houdt het op. Wanneer jij denkt dat Tomtom een ander signaal gebruikt, veel plezier met die gedachte.

Ik stap uit deze discussie.

Ik weet niet waar je mee bezig bent,maar je verdraaid ook nog eens een keer een ander zijn woorden.
TomTom en Navigon gebruiken geen verschillend signaal.

Maar Navigon en TomTom kunnen wel en verschillende ontvanger hebben.
Dus Hensepens,als je nog weer iets wil verdraaien,kun je zeker beter stoppen.
Van dergelijke zaken ben ik ook niet echt gediend.

Ik had het over een ontvanger,en niet over het signaal.
Lezen is niet je sterkste punt ,geloof ik.

Maar als verwoede TomTommer zeg ik,schoenmaker blijf bij je leest,en promoot vooral je eigen,en bemoei je niet met zaken waar je niets vanaf weet.
en laat het vergelijken over aan diegenen die het materiaal hebben.
Weet je niet wat Navigon is?Zeg er dan ook niets over.Je kent het immers niet.
Gelukkig zijn er anderen,die beide merken hebben er wel een oordeel over kunnen vellen.

Toevallig had ik vanavond een collega op bezoek,die een TomTom heeft.
Of ik hem even kon helpen,want zijn TMC doet het niet goed.
Heb hem er even een nieuwe navcore opgezet.
Gaat ie nu weer uitproberen.
Hij had eerst een Mio269,toen een Becker Traffic Assist,beiden met Navigon software,en nu een TomTom.
Maar over TMC met TomTom was hij zeer slecht te spreken.
Deze man moest en zou een TomTom,omdat anderen er ook een hadden.
Nu zit ie met de brokken.Maar helpen doe ik hem wel.
starsky
QUOTE(Tankliner @ 10-07-2010, 01:15) Naar orgineel
Gelukkig zijn er anderen,die beide merken hebben er wel een oordeel over kunnen vellen.

Klopt.

QUOTE(holyhead @ 10-07-2010, 23:28) Naar orgineel
Volledig met je eens TMC is TMC. Pro is echter duidelijk beter. Verleden jaar had ik ook een TMC ontvanger bij me van TT (ontvanger met antennedraad). Ik had toen echter weinig dan wel geen ontvangst. Nu dit jaar met antenne in laadkabel werkte TMC van TT echter prima en in mijn ogen evengoed als die van Navigon (die ik ook mee had evenals vorig jaar). Vroeger was TMC van TT duidelijk minder t.o.v. Navigon maar nu niet meer. Dus mijn eerdere opmerking dat wat TMC betreft Navigon het van TT wint is dus niet meer zo. Ze gaan gelijk op.

dirol.gif
Wiljol
Ook hier de " Man van weinig woorden" yahoo.gif
Wiljol
Was het niet zo dat de beide merken verschillende aanbieders hebben.
En dat deze weer de info zenden via de radiostations.
Ik meen zoiets het horen dat 538 berichten van tomTom doorgeeft en deze dus ook wel via hen de ether doorstuurt naar de TMC ontvangers.
Of Navigon van deze zenderinfo gebruik maakt....... unknw.gif

http://nl.wikipedia.org/wiki/Traffic_Message_Channel
Hensepens
^^Radio538 maakt bij mijn weten gebruik van de verkeersinformatie welke is aangevuld met HD Traffic/Live (via Vodafone verkregen info). Vandaar dat je ze eerder spreken over vertraging in minuten dan in lengte van de file. Hoewel dit laatste soms ook nog wel eens gebeurd. Zie hun opmerking hierover op hun site http://www.radio538.nl/web/show/id=3360427

Maar of hierdoor ook een relatie met TMC bestaat? Volgens mij moet Navigon (of willekeurig ander merk) gewoon kunnen omgaan met de TMC berichten die via Radio 538 worden uitgezonden. Het blijft een afgsproken standaard techniek. Dit natuurlijk los van de Pro-uitzendingen.

Het makkelijkste zou zijn om de TMC ontvanger handmatig op de freq. van Radio538 te zetten en dan kijken wat er gebeurd.
Tankliner
QUOTE(Wiljol @ 11-07-2010, 11:27) Naar orgineel
Ik meen zoiets het horen dat 538 berichten van tomTom doorgeeft en deze dus ook wel via hen de ether doorstuurt naar de TMC ontvangers.
Of Navigon van deze zenderinfo gebruik maakt....... unknw.gif

Was het niet zo,dat Radio 538 een stoorzender was?

Tot aan de Navigon 7110 waren berichten van deze zender altijd al spraakmakend.
Een toestel als de 7110 liep in het begin daarop vast.
Tankliner
QUOTE(Hensepens @ 11-07-2010, 12:42) Naar orgineel
Het makkelijkste zou zijn om de TMC ontvanger handmatig op de freq. van Radio538 te zetten en dan kijken wat er gebeurd.

Om met jouw woorden te spreken.
Het gemakkelijkst zou zijn om de TMC berichten van deze te blokkeren in je device,zodat je geen "storende" zenders ontvangt,die niet de reguliere zendcode willen versturen.
Radio 538,sponsered by TomTom.
Wiljol

Maar dat kan toch ( Navigon).
Zender of frequentie vastzetten.
Tankliner
QUOTE(Wiljol @ 11-07-2010, 12:59) Naar orgineel
Maar dat kan toch ( Navigon).
Zender of frequentie vastzetten.

Ja dat is sinds Engin 1(Navigon kloon) al mogelijk.

Hensepens
QUOTE(Tankliner @ 11-07-2010, 12:52) Naar orgineel
Om met jouw woorden te spreken.
Het gemakkelijkst zou zijn om de TMC berichten van deze te blokkeren in je device,zodat je geen "storende" zenders ontvangt,die niet de reguliere zendcode willen versturen.
Radio 538,sponsered by TomTom.

De vraag was of Navigon gebruik kon maken van de TMC van Radio538. Mijn aanname in deze is ja. En een manier om dit wel of niet te achterhalen is door de TMC-ontvanger te locken op Radio539. Niets meer, niets minder.

Het feit dat ze de mondelinge verkeersinformatie laten verrjken door HD Traffic hoeft volgens mij niet te betekenen dat de TMC informatie dan ook "TT-only" wordt. Dat zou ik overigens een stompzinnige actie vinden van radio538.

Of je hebt TMC free of je hebt TMC-Pro. Geen merkafhankelijke info. Dan had je net zo goed geen Europese TMC standaard kunnen afspreken.
Wiljol
De stations krijgen de info door van de aanbieders.
Waaronder TomTom bij radio 538.
En deze zenden het TMC signaal "free to air "naar de TMC ontvangers waar ook .
Via de RDS naar de autoradio en via de TMC antenne naar het navigatietoestel.
Dat is maar simpele info , wil je meer moet je aan de LIVE, PRO en HDT gaan .
Kost wel wat maar dan heb je ook wat ( meer).
Tankliner
QUOTE(Hensepens @ 11-07-2010, 13:47) Naar orgineel
1.De vraag was of Navigon gebruik kon maken van de TMC van Radio538. Mijn aanname in deze is ja. En een manier om dit wel of niet te achterhalen is door de TMC-ontvanger te locken op Radio538. Niets meer, niets minder.

2.Het feit dat ze de mondelinge verkeersinformatie laten verrjken door HD Traffic hoeft volgens mij niet te betekenen dat de TMC informatie dan ook "TT-only" wordt. Dat zou ik overigens een stompzinnige actie vinden van radio538.

3.Of je hebt TMC free of je hebt TMC-Pro. Geen merkafhankelijke info. Dan had je net zo goed geen Europese TMC standaard kunnen afspreken.

1.Ja kan ook op je device een zender als 538 vastzetten.
Zonder twijfel mogelijk,maar of je er iets aan hebt op langere trips,betwijfel ik.
Zolang je bereik hebt,zal het gaan.

2.Ik weet niet of 538 nu nog dergelijke info zend,maar ten tijde van de 7110 in het begin,liep dit toestel vast op info van 538.
Dat zal zeker komen van het "vleugje"HD-traffic,wat ze de ether in hebben gegooit.

3.TMC free is er niet.Alle TMC is vrij ontvangbaar.
Alleen de zenders van Pro zijn een "betalende" factor,waar je éénmalig via aankoop van uitbreiding voor het software,die de ontvanger een breder ontvangst gebied toestaat,een bedrag betaald.
Dus een bedrag voor de software waar schijnbaar de gelden die voor Pro zijn,ook bij in zit.

Je moet het zien als op een radio een FM band.
De RDS/TMC ontvanger is ook een FM ontvanger.
Door software wordt de bandbreedte bepaald.
Wil je een bredere band,dan zul je daarvoor moeten betalen.
Daarvoor koop je dan een licentie om dat te mogen ontvangen.
Op die manier krijg je toegang tot het ontvangen van gegevens,die o.a door de kastjes die aan de viadikten in duitsland hangen.
Meestal zit er een zonnepaneeltje naast.

Nederland kent dat niet,omdat men hier heft gekozen voor het systeem van TomTom.
Toch gaat volgens mij,nu VID weer in zee met Garmin en Mio,voor een ander systeem.

Veel TomTommers op de site van jouwTomTom hebben een abo op live.
Maar geld dat ook voor de niet-leden van die site?
Ik betwijfel dat.
Waarom wordt namelijk in duitsland o.a een TomTom nog met TMC ontvanger aangeboden?
Immers Vodafone is daar ook rijkelijk aanwezig?
D2,voorheen Mannesmann,nu Vodafone is ook geen kleintje?
Toch wordt daar nog steeds een TomTom verkocht en aangeboden met TMC,wat hier in NL niet het geval is.
Dat is het beleid van TomTom.
Iedereen zoveel mogelijk een HD-traffic(wat eruit gaat trouwens op termijn,en via TomTom zelf niet meer leverbaar) en Live.
WST
Op de Navigon 8450 heb ik geen problemen met de ontvangst van TMC via de radio kanalen.
binnen enkele seconden is er een zender gevonden en stromen de berichten binnen.

In Nederland zijn er op dit moment 9 zenders actief welke TMC meesturen daarvan zijn er 8 vrij te ontvangen.
In onderstaand overzicht de zenders, zenders die bij elkaar staan sturen dezelfde verkeersinfo mee.

Radio 1 -Radio 3
Veronica - Skyradio- Decibel
Radio538
BNR
Radio 2
Q-Music (Premium TMC afkomstig van de VID, medio oktober ook via Radio 2 ).

Over het algemeen geldt wel dat je een goede ontvangst moet hebben om TMC te kunnen ontvangen, het is immers data die verstuurd wordt, als de data (gedeeltelijk) verstoord wordt kan de ontvanger deze niet goed omzetten.

Het resetten van de data is niet normaal gesproken niet nodig, elk bericht bevat een begin en te verwachten eind code.
zodra een gebeurtenis niet meer van toepassing is wordt de eind code aangepast en zal het bericht van het systeem verdwijnen.
In enkele gevallen kan het door een (korte) verstoring van de ontvangst wel eens voorkomen dat deze aangepaste eind code wordt gemist en de melding daardoor langer in het systeem blijft staan.

Persoonlijk vindt ik de TMC op de Navigon er verzorger uitzien dan op de TomTom.
op de Tom-Tom mis ik bijvoorbeeld een lijst met meldingen gerangschikt naar afstand van de huidige positie.

koppelbaas
Dit topic gaat over snelheid van ontvangen van TMC. Ik heb ook een 3310 max en bij mij gaat het ook langzaam of zelfs slecht. Ben NAvigon gebruiker van het eerste uur. Destijds speciaal aangeschaft voor de TMC.
Ook toen was standaard de ontvangst slecht. Maar wat wil je ook. De TMC antenne was gewoon een radioantenne draadje (net zo een als voor je versterker in de woonkamer). Wil je goede (/snelle) ontvangst dan heb je een goede antenne nodig.
Het TMC signaal is onderdeel van het radio signaal (RDS) en haal je dus binnen met een radio antenne.

Zoals gezegd was mijn TMC ontvangst slecht en daarom heb ik destijds een Y splitter aangebracht op de antenne aansluiting van de autoradio. De antenne aangesloten op de losse GPS (erg old skool) en een super ontvangst.

In mijn huidige toestel (3310) is de antenne ingebouwd in het laadsnoer. En dus is de ontvangst weer als vroeger: traag. Immers: de antenne is een draadje van nog geen meter. Wil je een goede ontvangst dan zul je de eerder genoemde splitter moeten kopen (http://www.ge-tectronic.de/onlineshop/product_info.php?info=p216_0tmc-y-adapter-with-miniusb-connector--navigon--becker-.html)

Beetje knutselen en de files vliegen je om de oren :-)

Veel succes
mx-5 rider
QUOTE(koppelbaas @ 29-08-2010, 14:33) Naar orgineel
Beetje knutselen en de files vliegen je om de oren :-)

Dus jij bent de reden dat we zoveel files hebben!! biggrin.gif biggrin.gif

Inderdaad stelt de antenne van de navigon TMC aparaten niet veel voor, maar de ontvanger doet ook een boel!
Zo heeft mijn Navigon 70 Premium ook ontvangst zonder antenne. ( zonder usb stekker waar de antenne in het kabeltje verwerkt zit)
Ok, het is niet om over naar huis te schrijven, maar er is wel degelijk ontvangst.

Wat dat betreft is de navgon 70 een stuk beter dan de Garmin NuVi 765 die ik een weekje voor de navigon in bezit had...en weer heel erg snel terugbracht naar de winkel...( wat een ballenapparaat was dat zeg)
Hensepens
QUOTE(mx-5 rider @ 29-08-2010, 16:35) Naar orgineel
Dus jij bent de reden dat we zoveel files hebben!! biggrin.gif biggrin.gif

Inderdaad stelt de antenne van de navigon TMC aparaten niet veel voor, maar de ontvanger doet ook een boel!
Zo heeft mijn Navigon 70 Premium ook ontvangst zonder antenne. ( zonder usb stekker waar de antenne in het kabeltje verwerkt zit)
Ok, het is niet om over naar huis te schrijven, maar er is wel degelijk ontvangst.

Wat dat betreft is de navgon 70 een stuk beter dan de Garmin NuVi 765 die ik een weekje voor de navigon in bezit had...en weer heel erg snel terugbracht naar de winkel...( wat een ballenapparaat was dat zeg)

Moest opeens aan een eerderd post begin juli denken.

Schijnbaar zijn er ook ander merken die TMC signalen soms moeilijk ontvangen. wink.gif
Tankliner
QUOTE(Hensepens @ 30-08-2010, 18:21) Naar orgineel
Moest opeens aan een eerderd post begin juli denken.

Schijnbaar zijn er ook ander merken die TMC signalen soms moeilijk ontvangen. wink.gif

Als ik het zo bekijk,zit het je wel hoog.
Wordt het niet eens tijd voor een echt "merk"?
Iets minder een grijze muis?
Iets waar je je mee kunt onderschijden?
Kun je ook eens echt meepraten met de Navigons,uit eigen ervaring dan wel te verstaan.
Want, resultaten uit het verleden geven geen garantie voor .........
Hensepens
Kun je ook eens echt meepraten met de Navigons,uit eigen ervaring dan wel te verstaan.

En om je eigen worden te gebruiken. Rijd je met een TOMTOM G0730 TMC? Nee. Dan kun je geen oordeel vellen over MIJN beleving van Tomtom.

Iets waar je je mee kunt onderscheiden?

Op het moment dat er een stem beschikbaar is die niet zo Duits klinkt (opmerkingen die op dit forum gemaakt worden) misschien wel.

Tankliner.

Ik moet je nageven. Het idee dat je er van overtuigd bent dat je zeker weet dat ik Navigon niets vindt en TomTom het allerbest. Wauw.... maar helaas.

Ten aanzien van Navigon respecteer ik je kennis die je hierover hebt en die deelt op dit forum. Ten aanzien van hoe jij denkt dat ik over Tomtom en Navigon denk sla je de plank geheel mis. Je weet veel, maar je bent niet alwetend. Zeker niet hoe ik denk.

Ik vraag je daarom om van mij aan te nemen dat ik Navigon best hoog aan sla. Ondanks het feit dat ik zelf een TT heb. Dat betekent niet dat ik bij de "buren" kan kijken hoe het daar gaat. En wellicht er van kan leren. De nieuwe modellen zien er goed uit van Navigon. Maar ik heb net een kleine 2 jaar deze Tomtom dus vervanging is voor mij nog geen optie. Er zat redenen geweest waarom ik eerder heb gekozen voor TT. Heeft ook te maken met de kaart van Teleatlas die voor mij een aantal details heeft die Navteq niet heeft. Ook dat telt mee in de keuze tussen Navigon en TomTom

En ja, die laatste opmerking was met een knipoog. Het leven is niet altijd zo serieus. Maar gezien jouw eerdere opmerkingen over het TMC van TT kon ik het inderdaad even niet laten.
Tankliner
QUOTE(Hensepens @ 30-08-2010, 23:34) Naar orgineel
Ten aanzien van Navigon respecteer ik je kennis die je hierover hebt en die deelt op dit forum. Ten aanzien van hoe jij denkt dat ik over Tomtom en Navigon denk sla je de plank geheel mis. Je weet veel, maar je bent niet alwetend.

Ik blijf bij mijn mening.

Als je nooit "Jan in de zak"hebt gegeten,dan weet je nooit hoe het smaakt.
Zo is het ook met navigatie.

Ik heb een TomTom met TMC.
Ik heb 2 Navigons met TMC.
Ik heb nu een Medion erbij ,met TMC.
En alle 3 ontvangen ze Traffic Mesaage berichten.
Superieur boven TomTom zijn,de Navigon en de Medion.

Wat je denkt of verwacht is niet relevant.
Je kan alleen een oordeel vellen,als je daadwerkelijk kunt vergelijken.
En die mogelijkheid heb ik gewoon.

No further reactions.
alf
QUOTE(Wiljol @ 7-07-2010, 07:44) Naar orgineel
Dat van de zender vastzetten was enkel maar om te controleren of dat je TMC berichten op jouw scherm komen.
Gebruik je wel de originele laadkabel met ingebouwde TMC ontvanger of gebruik je een andere USB kabel.

Andere vraag : Heeft jouw auto een WARMTEWERENDE voorruit?
Het is tenslotte "een kooi van Faraday", dus ook signalen komen slecht binnen.
Met de hele handel aangesloten en wel ( dus met stroom op de 3310MAX ) deze net buiten de auto plaatsen, helpt dat?

Zo ja, dan is er een optie van een koppelstuk tussen 3310MAX /radio/ radioantenne.

Dan komt het signaal via jouw auto antenne binnen ipv de (laag) in de auto zittende TMC ontvanger( die bobbel in het snoer).

Zo nee , weet ik het ook niet meer .

Een goed antenne signaal is van groot belang voor radio-ontvangst. Heb ik zelf gemerkt bij het het aansluiten van mijn autoradio:
Bij mijn Seat ontbrak de Phantoom adapter tussen de radio en de antenne-aansluiting. Zeer weinig zenders. Omdat de antenne's tegenwoordig zo kort zijn hebben ze een Phantoom adapter nodig om het verlies te compenseren. Na aansluiting een wereld van verschil.
Lijkt mij de optie om je NAVIGON op een goede (=externe antenne) aan te sluiten de beste oplossing.
Als je een goede radio-ontvangst in de auto hebt, zit deze Phantoom adapter waarschijnlijk al ingebouwd. Dan heb je volgens mij geen splitter met versterker meer nodig.
Peter K
Heb 2 maanden een 70+ waarbij altijd de kabel ingeplugd is.
1ste keer moest ik idd wat lang wachten voor TMC, maar nadien en zolang de kabel ingeplugd blijft heb ik binnen 5-10 minuten de meldingen.
Dus eigenlijk geen probes met TMC
Tankliner
QUOTE(Peter K @ 28-03-2011, 16:33) Naar orgineel
Heb 2 maanden een 70+ waarbij altijd de kabel ingeplugd is.
1ste keer moest ik idd wat lang wachten voor TMC, maar nadien en zolang de kabel ingeplugd blijft heb ik binnen 5-10 minuten de meldingen.
Dus eigenlijk geen probes met TMC

De eerste keer in logisch,het device moet de frequenties even instellen.
En zolang de kabel er maar in zit,ja zonder kabel gaat het niet.
Sterker nog,als je bv op de fiets zit,moet de kabel er ook aan.
Waarom zou je zeggen.
Nou,daar zit de antenne kabel voor het ontvangst in.

Je moet het zien als een FM radio.
Zo lang er geen antennedraad aan zit,dan ontvangt het ding niks.
Zo is het ook met TMC.
Althans wij zeggen TMC.
Maar TMC komt binnen via RDS over de FM band.

En voo jou.
Mocht je ook gebruik maken van Frankrijk of Duitsland,dan is het te overwegen om TMC premium aan te schaffen.
Is die 50 euro dubbel en dwars waard.
Mocht je naar Engeland gaan,dan moet je zelfs TMC Premium hebben.
drugdealer
Ik weet dat dit al een oude topic is maar wil toch even reageren naar aanleiding hiervan.
Tmc behoord binnen 2 min aanwezig te zijn net als gps , dat wil zeggen een zender gevonden hebben die sterkt genoeg is om info te verzenden. (vaak is tmc eerder dan de gps )
De meldingen die je binnenkrijgt zijn afhankelijk hoe je je device hebt ingesteld. enkel op de route of b.v ook in de omgeving van de route( zie daar het nut niet van in maar dat is een 2e)
Tankliner
QUOTE(drugdealer @ 26-12-2011, 14:16) Naar orgineel
Ik weet dat dit al een oude topic is maar wil toch even reageren naar aanleiding hiervan.
Tmc behoord binnen 2 min aanwezig te zijn net als gps , dat wil zeggen een zender gevonden hebben die sterkt genoeg is om info te verzenden. (vaak is tmc eerder dan de gps )

Dit is niet helemaal waar wat je daar schrijft.
Het één heeft namelijk niets met het andere van doen.
GPS signaal,is afhankelijk van de GPS sateliet,die boven de aarde "hangt".
En TMC ontvangst is afhankelijk van de FM-ontvanger die in je toestel zit.
Als er namelijk geen radio TMC zou uitzenden,werkt je ontvanger wel,maar zie je geen meldingen.
Als je geen meldingen ziet,heb je een slecht ontvangst,of er zijn geen meldingen.

De meldingen die je binnenkrijgt zijn afhankelijk hoe je je device hebt ingesteld. enkel op de route of b.v ook in de omgeving van de route( zie daar het nut niet van in maar dat is een 2e)

Dat is ook niet zo.
Meldingen krijg je altijd binnen,alle meldingen,of er zijn geen meldingen.
Als het goed is,kun je ook alle meldingen zien,die er zijn.
Niet enkel diegene die op je route liggen.
Want als je je route door wat voor omstandigheden zou wijzigen,moet je ten alle tijde kunnen zien,wat de problemen zouden kuuen zijn of worden.
drugdealer
QUOTE(Tankliner @ 26-12-2011, 15:48) Naar orgineel
Dit is niet helemaal waar wat je daar schrijft.
Het één heeft namelijk niets met het andere van doen.
GPS signaal,is afhankelijk van de GPS sateliet,die boven de aarde "hangt".
En TMC ontvangst is afhankelijk van de FM-ontvanger die in je toestel zit.
Als er namelijk geen radio TMC zou uitzenden,werkt je ontvanger wel,maar zie je geen meldingen.
Als je geen meldingen ziet,heb je een slecht ontvangst,of er zijn geen meldingen.

Onzin. als je de radio aanzet behoef je ook niet te wachten tot hij een fm signaal gevonden heeft.
Als je niet binnen 2 min een grijs TMC icoonje hebt, is of je kabel defect of je toestel is defect.

Dat is ook niet zo.
Meldingen krijg je altijd binnen,alle meldingen,of er zijn geen meldingen.
Als het goed is,kun je ook alle meldingen zien,die er zijn.
Niet enkel diegene die op je route liggen.
Want als je je route door wat voor omstandigheden zou wijzigen,moet je ten alle tijde kunnen zien,wat de problemen zouden kuuen zijn of worden.

Dit is afhankelijk hoe je je device instelt. als jij hem zo in stelt dat je alleen meldingen krijgt die op jouw route ligt dan krijg je alleen deze meldingen en niet de meldingen die in het hele land te zien zijn. Mocht je van route veranderen dan wordt dit gewoon aangepast. Het is naar mijn inziens overbodig om te zien wat er aan de andere kant van de vangrail aan verkeersstemmingen zijn, deze meldingen krijg je vanzelf als je aan die kant gaat rijden.
Dan kan je daar als nog naar handelen.
Weet niet hoe het met de wat oudere toestellen is maar dit kan je gewoon instellen.

Wiljol
Niet elke radiozender stuurt een TMC bericht mee in de ether.
Dus moet er een TMC uitzending gezocht worden uit de vele zenders.
En dat kost een ( weinig) tijd.
Ook de sterkte van het signaal speelt een rol.
Wat ook nog meespeelt is de plaats van de TMC antenne in het voertuig.
Deze moet het signaal goed kunnen ontvangen.
Vandaar ook de oplossing die @peter heeft getoond met de splitter die op de buitenantenne is aangesloten.
Daar heb ik met mijn LIVE geen last van , dit gaat via de ingebouwde SIMkaart.
Hier in het oosten aan de Duitse grens krijg je met TMC eerst de Duitse berichten door omdat de Duitse zenders een groter vermogen hebben .
Pas in de buurt van Arnhem komen de Nederlandse meldingen binnen.
Met een Live toestel is dit niet het geval en komen de dichtbijzijnde meldingen als eerste binnen.
Voor een grenslandbewoner dus de beste keuze!
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.